Nová 38. kapitola
Skautské jaro z připravované knihy od bratra Jiřího Zachariáše - Pedra
Skauti uctili památku obětí komunismu
Kalendář oznamovatele
listopad 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
prosinec 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
leden 2025 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Skautský manifest 1948
Obrana českého skautingu
Poprvé jsem Skautský manifest s podpisem 1. R.S. Ivančice dostal o Josefa Zikána - Bobra, někdy na podzim roku 1964. Měl ve své sbírce několik exemplářů. Podělil jimi tehdy celou střediskovou radu Tábornického klubu Psohlavci.
Jak se mu Skautský manifest dostal do ruky těžko říct. Nejspíše tak, že byl účasten příchodu ivančických roverů na ústředí Junáka v Praze, kde neúspěšně jednali s Bivoj Jedličkovou o možnosti rozeslání manifestu delegátům chystaného zlínského sněmu a střediskovým vůdcům. Bivoj Jedličková, vášnivá komunistka ve vedení Junáka, (nebyla ostatně této víry a v této pozici sama) ivančické bratry odmítla. Při té příležitosti, možná, se ke Skautskému manifestu Josef Zikán - Bobr dostal. Na uchování více než desítky tiskopisů Skautského manifestu v Bobrových rukou, od roku 1948 až do první poloviny šedesátých let, je pozoruhodné to, že byly uloženy u jednoho ze svých ideových odpůrců. Zikán - Bobr byl v roce 1948 mladý pražský vůdce, člen komunistické strany a v únorových dnech se stal členem Akčního výboru Junáka. Názorově ve své době rozhodně patřil k levicovému křídlu v Junáku a nepochybně spíše souhlasil s Junáckým manifestem, který v podstatě dodal Skautskému manifestu munici.
Od poloviny šedesátých let byl tedy Skautský manifest mezi vůdci střediska Psohlavci několikrát diskutován. Jeho zásadní postoje obrany skautingu byly v tomto společenství přijímány se sympatiemi a porozuměním. I když bylo zřejmé, že čas a okolnosti nejsou a dlouho nebudou zralé na vážné rozpravy o jeho obsahu. Konečně období let 1968–1970 to více než potvrdilo.
Autora Skautského manifestu bratra Ervína Lobpreise - Lobina (Ilka, Hakima) jsem poznal v roce 1975 na jamboree v Norsku. V červnu 1968 někdo do vlasti z návštěvy Kanady přivezl jedno z čísel strojopisného časopisu Okruh, které od roku 1952 kolovaly mezi exilovými skauty. Iniciátorem těchto Okruhů, tiskovin výjimečného obsahu se zacílením do budoucnosti skautingu, byl právě br. Ervín Lobpreis. To jsem zjistil, spolu s tím, že je také autorem Skautského manifestu, právě na severském jamboree. Od té doby jsme si s určitými potížemi dopisovali. Přes různé přepážky docházely od Lobina do vlasti (v tom byl neobyčejně vynalézavý) novinky ze skautského světa v podobě zpráv, časopisů a nejrůznějších publikací.
Ervín Lobpreis odešel do exilu v létě roku 1948. V Anglii a Spojených státech dostudoval medicínu a dlouhá léta, až do důchodu, působil jako vojenský lékař amerického námořnictva. Skauting byl jeho osudovým celoživotním zájmem. Už v roce 1948 pomáhal organizovat skauty v uprchlických táborech a v létě následujícího roku se v Anglii stal absolventem slavného Gilwell kursu. V roce 1957 se zúčastnil jubilejního jamboree v Anglii jako lékař americké skautské delegace. Společně s Velenem Fanderlikem a dalšími exilovými skauty vydával časopis Stopa. Po roce 1968, kdy byla činnost československého exilového skautingu oživena příchodem nových vůdců a činovníků se podílel na jeho utváření a organizování.
Bratr Ervín Lobpreis - Lobin, autor Skautského manifestu má nepochybnou zásluhu také na obnovení činnosti Svazu skautů a skautek České republiky. Už od první návštěvy ve staré vlasti v roce 1990 dělil svou pozornost mezi jednu z moravských nemocnic, do níž obětavě dovážel vozíky pro postižené pacienty a obnovující se skautskou organizaci. S Vladimírem Princem, Karlem Průchou a Ivem Vacíkem byl hlavním iniciátorem Svazu skautů a skautek ČR.
Závěrem a jako doplnění jinak velmi pěkného historického exposé bratra Zdeňka Navrátila - Fetiška uvádíme: Skautský manifest je zásadní historický dokument vydávající svědectví ojedinělého vzepjetí na obranu skautingu ohroženého komunistickou rozpínavostí. Významu Skautského manifestu si byla dobře vědoma redakce časopisu ČIN (papírová podoba) a uvedla jeho doslovný text a podobu ve svém 14. čísle v srpnu 1991. Skautský manifest tvořil výchozí kulisu pro seriál Velký příběh skautingu, který v ČINu vycházel. Je třeba také připomenout, že podobné myšlenky obsažené ve Skautském manifestu, lze nalézt v článku Radko Kadlece a Jana Urbánka „Trojí druh mravních povinností a junácký slib“ (Činovník, č. 10. prosinec 1946).
JZP
Text Skautského manifestu 1948 (s doslovem br. Zdeňka Navrátila - Fetiška)
Životopis Ervína Lobpreise - Lobina (Ilka)
901× 23. březen 2013 v 0:00